Veiligheidseffecten van geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS)
Rijkswaterstaat vroeg SWOV om onderzoek te doen naar de vraag: wat is de impact van geavanceerde rijhulpsystemen (Advanced Driver Assistance Systems, ADAS), zoals Lane Keep Assist (LKA), Adaptive Cruise Control (ACC) en Autonomous Emergency Braking (AEB), op verkeersveiligheid? Dat hebben we gedaan door een overzicht te geven van kwantitatieve data over verschillen in ongevallencijfers tussen voertuigen mét en zonder ADAS, grotendeels gebaseerd op daadwerkelijke ongevallencijfers. Het onderzoek dient als input voor de Monitor Smart Mobility 2025.
- Datum rapport
- 29 november 2024
- Auteurs
- Winkel, K.N. de
- Uitgever
- Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV)
- Annotatie
-
In opdracht van Rijkswaterstaat, Water, Verkeer en Leefomgeving (RWS, WVL). Een overzicht van de bevindingen is te vinden in het rapport Veiligheidseffecten van ADAS samengevat : Overzicht effecten van geavanceerde rijhulpsystemen.
- Documentnummer
- Rapportnummer R-2024-16 en rapportnummer R-2024-16a; RWS Ref. 31200974