Verkeersveiligheid kruispuntvormen
Dit onderzoek richt zich op verkeersveiligheidseffecten op kruispunten van toe- en afritten van autosnelwegen met het onderliggende wegennet, in zogenaamde T-aansluitingen. Dit zijn aansluitingen waarbij de weg van het onderliggende wegennet eindigt bij de aansluiting. In de CROW ‘Richtlijnen voor de bebakening en markering van wegen 2015’ is de vormgeving van dit soort kruispunten nader uitgewerkt maar in de praktijk worden ook veel afwijkende vormgevingen toegepast. Vanuit verkeersveiligheidsoogpunt is uniformiteit van verkeerssituaties gewenst, waardoor de vraag rijst welke vormgeving de voorkeur zou moeten hebben. Het doel van dit onderzoek is om inzicht te krijgen in de verkeersveiligheidseffecten van dit soort kruispunten om zodoende uiteindelijk deze kruispuntoplossingen beter te kunnen beschrijven en toelichten in de Richtlijn Ontwerp Autosnelwegen (ROA). De rapportage start met een literatuuronderzoek en vervolgens wordt er voor bestaande kruisingen zowel een analyse van ongevalsgegevens als een Human Factors analyse uitgevoerd.