Verbetering van de zichtvelden voor chauffeurs van vracht- en bestelauto's
Deze studie wijst uit dat bij vrachtverkeer het uitzicht vanuit de positie van de chauffeur beperkt is in een aantal richtingen. De problematiek heeft betrekking op zowel zware wegvoertuigen als bestelauto's. Bij vrachtwagens is deze ernstiger dan bij bestelauto's. Het belangrijkste probleem is dat het in bepaalde omstandigheden onmogelijk is om (brom-, snor-) fietsers te detecteren aan de rechterzijde van het voertuig. Op basis van ongevalsanalyse en algemene human factors overwegingen wordt een set van functionele eisen gepresenteerd waar een systeem ter verbetering van het zichtveld van vrachtwagens aan zou moeten voldoen. Een kwalitatieve evaluatie van de beschikbare technische mogelijkheden leidt tot de verwachting dat zichtveldondersteuning met behulp van toevoeging van spiegels en ruiten maar ook bijvoorbeeld CCD camera's of endoscopie/periscopie tot verbetering zou kunnen voeren. De mate waarin ook beeldinterpretatie noodzakelijk is dient te worden onderzocht. Van systemen waarmee op kleine schaal wordt geëxperimenteerd dient de effectiviteit nog te worden vastgesteld. Een aantal wordt als bruikbare aanzet beschouwd.
- Datum rapport
- 1 januari 1998
- Auteur
- TNO Wegtransportmiddelen (TNO-WT); J. Theeuwes ...[et al.]
- Uitgever
- TNO Wegtransportmiddelen.
- Annotatie
-
73 p.
tab., fig., bijl.
Met lit. opg.
Met lijst van tabellen en figuren
Rapportnr. 98.OR.NT.002.2/KLU
In opdracht van Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer
projectbegeleiding H.G. Roodbol - Documentnummer
- 228321