Simulatorstudie naar de consequenties van een kleinere afstand van tunnelmond tot kruising bij de Sijtwende-tunnel
Eerder onderzoek heeft laten zien dat weggebruikers al enige tijd voordat een tunnel wordt ingereden hun aandacht op de tunnelingang richten. Geadviseerd werd dan ook voor de Sijtwendetunnel een minimale afstand van 70 m te hanteren vanaf het kruisingsvlak tot aan de tunnelmond. Met name de tunnelingang aan de Mgr. Van Steelaan richting Prins Bernhardlaan was in het voorlopig ontwerp dichter bij het kruisingsvlak gedacht dan wenselijk werd geacht, voornamelijk als gevolg van de vormgeving van de rechtsaf-vakken. Een gevolg kan zijn dat weggebruikers nog bezig zijn het kruisingsvlak te passeren, terwijl hun aandacht al gedeeltelijk op de tunnelmond wordt gericht. Nagegaan moest worden in hoeverre weggebruikers hun aandacht al op de tunnelmond richten voordat het kruisingsvlak is gepasseerd. Hiertoe werd een gedragsonderzoek uitgevoerd in de TNO Rijsimulator.