Analyse ontwikkeling binnenlands treinvervoer Corridor HSL-zuid
In het kader van de planologische kernbeslissing (PKB) over de hoge-snelheidsspoorlijn van Amsterdam naar de Belgische grens (HSL-Zuid) is onderzoek gedaan naar de toekomstige vervoervraag in de corridor Amsterdam - Rotterdam - Belgische grens/ Breda. Hiertoe zijn de effecten van een aantal varianten onderzocht, in het bijzonder twee tracémogelijkheden tussen Schiphol en Rotterdam: een rechtstreeks tracé langs Zoetermeer (variant A1) en een tracé via Den Haag langs de bestaande lijn (variant BBLN). Er wordt gekeken naar prijsscenario's en aanbodmodellen. Op basis hiervan is een prognose gemaakt voor een gemiddelde werkdag voor het treinvervoer in 2010. Een totaalbeeld van de vervoerontwikkeling op de HSL corridor wordt getoond, evenals de bezetting van HST's naar België en de binnenlandse IC(Intercity)-Shuttles naar Breda.
- Datum rapport
- 1 februari 1996
- Auteur
- Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV); M.G. van den Heuvel, A.J.M. Savelberg; Railned Capaciteitsplanning
- Uitgever
- Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV), Railned Capaciteitsplanning.
- Annotatie
-
30 p. ill. Onderzoek in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Directoraat-Generaal voor het Vervoer (DGV)
- Documentnummer
- 185254