PonTos-berekeningen ten behoeve van vliegveld in zee : analyse resultaten voor een tunnel- en damverbinding

Ten behoeve van een eerste verkenning van de morfologische consequenties van een aanleg van een vliegveld in zee zijn een aantal berekeningen uitgevoerd met de thans operationele versie van het PonTos (versie 1.0). Uitgaande van een afgeregelde versie van het model voor de Hollandse kust zijn de relatieve effecten van zowel een tunnel- als een damverbining naar het eiland uitgewerkt. Op basis van de verkregen resultaten zijn enige conclusies getrokken ten aanzien van de relatieve effecten van de aanleg van een eiland met zowel een tunnel- als een damverbinding, dit toegespitst op de verwachte ontwikkeling en beïnvloeding van zowel de nearshore zone als de diepere lagen. De effecten van de damvariant blijken relatief groot en zich uit te strekken over tenminste het gesloten deel van de Nederlandse kust.

Datum rapport
1 november 1999
Auteur
Opgesteld door Alkyon Hydraulic Consultancy& Research, WL Delft Hydraulics
Uitgever
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, [Rijksluchtvaartdienst (RLD)] in samenwerking met de Ministeries van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en van Economische Zaken.
Annotatie
34 p. 
ill.
(RLD ; 158)
Maakt onderdeel uit van de onderzoeken die in het kader van de nota 'Toekomst van de nationale luchthaven' zijn verricht
In opdracht van het [Ministerie van Verkeer en Waterstaat], Rijkswaterstaat, Rijksinstituut voor Kust en Zee (RWS, RIKZ)
Documentnummer
128744