Het voorspellen van het effect van snelverkeer op broedvogelpopulaties
Geeft een methode voor het voorspellen van het effect van wegen met snelverkeer op de totale dichtheid van alle broedvogelsin een bepaald biotoop. De methode is ontwikkeld op basis van uitgebreid onderzoek in bossen en open weidegebieden in Nederland, maar is ook toepasbaar in vele andere biotopen. Behalve voor het voorspellen van effecten is de methode ook geschikt om bijvoorbeeld een te verwachten vermindering van het effect door geluidsbeperkende voorzieningen op de broedvogeldichtheid vast te stellen. Met name ten behoeve van milieu-effectrapportage wordt hiermee in een belangrijke leemt voorzien. De basismethode gaat uit van de meest gebruikelijke uitvoering van wegen in het buitengebied d.w.z. ongeveer op maaiveldhoogte, zonder geluidsbeperkende voorzieningen etc. Voor een aantal veel voorkomende afwijkende situaties zijn echter uitbreidingen opgesteld, zodat ook in deze gevallen een voorspelling van de effecten meestal mogelijk is. De effectvoorspelling bestaat uit het bepalen van de breedte van de zone langs de weg waarin de broeddichtheid is verlaagd (invloedszone) en het vaststellen van de relatieve afname van de dichtheid. Hiervoor zijn gegevens nodig over de verkeersintensiteit, de toegestane maximumsnelheid en de landschapsstructuur langs de weg.
- Datum rapport
- 1 januari 1992
- Auteur
- M.J.S.M. Reijnen, R.P.B. Foppen; DLO-Instituut voor Bos- en Natuuronderzoek, G. Veenbaas; Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Dienst Weg- en Waterbouwkunde
- Uitgever
- Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Dienst Weg- en Waterbouwkunde (RWS, DWW), IBN-DLO.
- Annotatie
-
91 p. ill. bijl. P-DWW-92-709. - Met Engelse samenvatting Ook vertaald in het Russisch. - P-DWW-98-057. - Uitgave 1998. - ISBN 9036937396 ISBN 9036902029
- Documentnummer
- 158531