Integrale afweging verhardingsvarianten Rijksweg 73 Zuid
Het projectbureau Rijksweg 73-Zuid is in 1995 gestart met het uitwerken van het tracébesluit tot een volwaardig algemeen plan. De realisatie van Rijksweg 73-Zuid [A73-Zuid] (Venlo-Echt) is meer dan het aanleggen van een autosnelweg. Er zal ook waar mogelijk een bijdrage geleverd worden aan duurzame ontwikkeling van de samenleving. In het kader van het project Rijksweg 73-Zuid wordt hieronder verstaan het streven naar een optimale verhouding tussen veiligheid, natuur- en leefmilieu en sociaaleconomische belangen binnen een algemene randvoorwaarde van een sober doch doelmatig ontwerp van de weg en bijkomende werken. Om tot een weloverwogen keuze voor een verhardingsconstructie te komen is door de DWW een integrale afweging uitgevoerd met behulp van kwantitatieve en kwalitatieve criteria, zoals de kosten, de milieubelasting en technische criteria. Er zijn vijf varianten onder studie genomen: ZOAB op steenslagasfaltbeton op een fundering van menggranulaat, idem op een fundering van asfaltgranulaatcement, ZOAB op steenslagasfaltbeton op grindasfaltbeton op een fundering van menggranulaat, idem op een fundering van asfaltgranulaatcement en ZOAB op doorgaand gewapend beton. Aan de hand van de varianten en de onderhoudsstrategie wordt uitgevoerd met behulp van Life Cycle Costing (LCC: de kosten van aanleg, onderhoud en sloop). Om tot een integrale afweging te komen dienen naast de kosten (monetair) ook de niet-financiële aspecten te worden meegenomen (niet monetaire aspecten). Hiervoor is de methodiek van de multicriteria-analyse (MCA) gebruikt. Voor het milieuaspect is gebruik gemaakt van een volledige levenscyclusanalyse (LCA) om kwantitatief inzicht te krijgen in de milieubelasting van de varianten.