Rapport effectmeting parkcampagne : campagne 'Je plek schoon achterlaten. Zo gefikst!'
Effectmeting zwerfafvalcampagne voor recreatiegebied
Rijkswaterstaat (RWS) heeft in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) een campagne laten ontwikkelen door Van Leeuwen Strategy Consulting en Tappan gericht op het verminderen van zwerfafval in parken en andere recreatiegebieden. De campagne 'Je plek schoon achterlaten. Zo gefikst!' richt zich op de doelgroep jongeren (tussen 19 en 24 jaar). Uit vooronderzoek bleek dat juist deze groep zwerfafval laat liggen, waarbij zij diverse excuses verzinnen waarom ze het zwerfafval niet opruimen. In de ontwikkelde campagne is de hoofdboodschap: 'Ruim je eigen afval en dat van anderen op'. De excuses worden hierbij secundair ingezet als een extra aansporing voor het doelgedrag. RWS heeft Novi Mores gevraagd om een effectmeting uit te voeren in het park, om de effectiviteit van de campagne te onderzoeken.
Dit onderzoek (randomised controlled trial) is gehouden in de zomer van 2021 in twee parken in Utrecht. De resultaten laten zien dat in beide parken tijdens de nameting significant minder vaak afval wordt achtergelaten dan tijdens de voormeting. Deze pilot laat zien dat parkbezoekers op verschillende manieren gestimuleerd kunnen worden het afval in de afvalbak te gooien:
- De zichtbaarheid van afvalbakken vergroten door de campagnestickers (normactivatie) op de afvalbakken
- Het herinneren aan gewenst gedrag (prompting) via borden
- Het gevoel van pakkans versterken door aanspreken en boetebord.