Doorstroming bij Ritsen : een vergelijking tussen links- en rechtszijdig ritsen
Een vergelijking is gemaakt tussen links- en rechtszijdig ritsen. Ritsen vanaf de linkerzijde van de rijbaan naar de rechterzijde van de rijbaan, en andersom. De vergelijking is gemaakt door situaties te analyseren aan de hand van verschillende aspecten van doorstroming en verkeersveiligheid. Hiervoor waren de softwarepaketten FOSIM (simulatiemodel) en VERAS (ongevallendata) beschikbaar. Een deel van de aspecten zijn geanalyseerd aan de hand van verschillende verkeerssamenstellingen en intensiteiten. Een van de conclusies is dat is dat er verschil zit in doorstroming en capaciteit. In sommige situaties kan links ritsen meer capaciteit bieden en in sommige situaties kan rechts ritsen meer capaciteit bieden. Een bepalende factor hierin is het verkeersaanbod (intensiteit en verkeerssamenstelling). De keuze tussen links of rechts ritsen/samenvoegen van verkeer komt echter in de huidige (ontwerp)richtlijnen niet of nauwelijks aan bod! Een nadere afweging van wegontwerp van rijbaanversmallingen op basis van verkeerssamenstelling en verkeersveiligheid kan voordeel opleveren voor de doorstroming in de praktijk. Vervolgonderzoek naar ritsgedrag bij, en ontwerp van, rijbaanversmallingen is daarom zinvol.
- Datum rapport
- 1 januari 2012
- Auteurs
- Barendrecht, S.K.
- Auteur
- S.K. Barendrecht ; Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Rijkswaterstaat, Dienst Oost-Nederland (RWS, ON)
- Uitgever
- Ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM).
- Annotatie
-
Afstudeeronderzoek voor opleiding Verkeerskunde 78 p. bijl., ill. Met lit. opg. R.G.M.M. Vermijs, begeleider Rijkswaterstaat E.M. Bezembinder, begleider Windesheim
- Documentnummer
- 465884