Akoestische effecten rijlijnverlegging en snelheidsverlaging bij benuttingsmaatregelen
In het Kader van de spoedwet wegverbreding is globaal onderzoek gedaan naar het effect van benuttingsmaatregelen op de geluidbelastingen langs de weg. Voor drie standaardsituaties, te weten een 2x2-, 2x3- en 2x4-dwarsprofiel is in een doorsnede het effect berekend van de situatie met en zonder benuttingsmaatregel. Dit is gedaan voor een spitsstrook en voor een plusstrook. Er is verder gerekend met twee hoogteliggingen van de weg: 1 meter en 6 meter, en met twee waarneemhoogten: 1,5 meter en 5 meter boven het plaatselijk maaiveld. Het doel van de berekeningen was om algemeen inzicht te krijgen in de effecten van een benuttingsmaatregel op woningen (relevante waarneemhoogte 5 meter) en natuurgebieden (relevante waarneemhoogte 1,5 meter). Gebleken is dat op korte afstand van de weg (maximaal 50 meter) een lichte verhoging van de geluidsbelasting kan optreden, met name als gevolg van de verschuiving van de rijlijnen, bij een spitsstrook iets meer dan bij een plusstrook. Op grotere afstand van de weg is altijd sprake van een lagere geluidsbelasting dan in de situatie zonder benuttingsmaatregel, dit wordt veroorzaakt door de lagere snelheid gedurende de openstelling van de benuttingsmaatregel. De berekende effecten zijn echter marginaal en bedragen nooit meer dan enkele tienden van een decibel. Extra snelheidsverlagingen hebben nauwelijks een extra reducerend effect.
- Datum rapport
- 1 januari 2003
- Auteurs
- Ettinger, J.J. van, Gugten, D. van der, Hageman, E.A.W.
- Auteur
- Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Directie Oost Nederland (RWS, ON), Directie Zuid-Holland (RWS, ZH), Dienst Weg- en Waterbouwkunde (RWS, DWW); D. van der Gugten; J.J. van Ettinger; E.A.W. Hageman
- Uitgever
- RWS, DWW.
- Annotatie
-
44 p. bijl., ill. DWW publicatienr. DWW-2003-081 Maakt deel uit van het onderzoeksproject: ZSM/Spoedwet wegverbreding - Geluid
- Documentnummer
- 225927