Veerponten Noordzeekanaal : gevolgen van de voorgenomen wijzigingen in dienstverlening voor het transport van gevaarlijke stoffen en voor de ondersteuning van de hulpverlening bij calamiteiten
Onderzoek naar de route die vervoerders van gevaarlijke stoffen zullen nemen wanneer de autoveerponten van Velsen en Zaandam over het Noordzeekanaal komen te vervallen. Geconcludeerd wordt dat veel transporten gebruik zullen maken van de tunnels. Gevaarlijke lading die niet door een tunnel mag zal gebruik gaan maken van de brug bij Schellingwoude of de veerpont bij Buitenhuizen. De verwachting is dat de laatst genoemde veerdienst hooguit enkele tientallen transporten meer per dag te verwerken zal krijgen. Verder is onderzocht of de ondersteunende taak in geval van een calamiteit niet in gevaar komt indien de diensttijden van de veerdiensten beperkt worden. Uit onderzoek is gebleken dat de veerdiensten de afgelopen 20 jaar slechts 1 maal geholpen hebben bij een ongeluk. Verder is gebleken dat de hulpverleningsdiensten op tijd ter plekke van een ongeluk kunnen zijn ook als ze geen gebruik kunnen maken van een veerdienst.
- Datum rapport
- 1 januari 2000
- Auteur
- Bockholts, Bureau voor Beleidsontwikkeling
- Uitgever
- Bockholts.
- Annotatie
-
17 p. Met lit.opg. In opdracht van Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Directie Noord-Holland
- Documentnummer
- 206772