Proef overlagen rubberasfalt op de A-50 nabij Ravenstein : aanleg: 12 en 16 september 1996
Als alternatief voor het frezen en overlagen van een bestaande zeer open asfaltbeton (ZOAB) deklaag zijn twee overlagingsvarianten onderzocht. De werkzaamheden worden beschreven welke zijn uitgevoerd in het kader van twee proefvakken op de A50 (RW50) nabij Ravenstein. Een bestaande ZOAB verharding is overlaagd met een ZOAB mengsel met een fijnere gradering. Aansluitend is een bestaande ZOAB verharding voorzien van een inlay bestaande uit hetzelfde fijnere ZOAB mengsel. De bestaande ZOAB en de overlaging zijn beide uitgevoerd met ZOAB met rubberbitumen. Het is mogelijk gebleken de oude laag ZOAB gedeeltelijk te frezen en te overlagen. Het onderzoek voor, tijdens en na aanleg wordt besproken. Dit heeft zich voornamelijk gericht op de functionele eigenschappen, geluid en doorlatendheid, welke belangrijk zijn bij het toepassen van een dergelijke constructie. De functionele eigenschappen van de weg na overlaging blijken prima te zijn t.o.v. een conventionele ZOAB deklaag.
- Datum rapport
- 1 januari 1998
- Auteur
- Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Dienst Weg- en Waterbouwkunde (RWS, DWW), Hoofdafdeling Infrastructuur, Afdeling Realisatie en Onderhoud (IR) en Infratech; R.J. van Gent, P.F. Govaerts
- Uitgever
- Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Dienst Weg- en Waterbouwkunde (RWS, DWW).
- Annotatie
-
85 p.
fig., tab.
Rapportnr. W-DWW-97-091
In opdracht van Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Directie Noord-Brabant (RWS, NB), Dienstkring Autosnelwegen (DAS) 's-Hertogenbosch
Projectbegeleiding: J. van der Kooij (RWS, DWW), G.G. van Bochove (Heijmans Wegenbouw), P. Mollen (DAS 's-Hertogenbosch)
Met lit.opg. - Documentnummer
- 111783