Korte termijn maatregelen knooppunt Hooipolder : eindrapport

Op de ruit van autosnelwegen rond Breda komt steeds vaker congestie voor. In het kader van het Programma Verkeersbeheersing Noord-Brabant is door Rijkswaterstaat Directie Noord-Brabant een studie opgestart om deze fileproblematiek op korte termijn beheersbaar te maken. Uit de studie komt naar voren dat het toepassen van Dynamische Route Informatie Panelen (DRIPs) in de omgeving van Breda een bijdrage kan leveren aan het verminderen van de fileproblematiek. Knooppunt Hooipolder is het knooppunt van de autosnelwegen RW27 en RW59. Met uitzondering van het doorgaand verkeer van de RW27 wordt het verkeer geregeld met verkeerslichten. De capaciteit van dit knooppunt is niet toereikend om het extra verkeersaanbod ten gevolge van DRIPs te verwerken. Naar aanleiding hiervan is besloten te onderzoeken of er mogelijkheden zijn om de capaciteit van knooppunt Hooipolder op korte termijn te vergroten. Doel van deze studie is: het ontwikkelen van een pakket van maatregelen voor het knooppunt Hooipolder, dat op korte termijn gerealiseerd kan worden, en waarmee tot het jaar 2000 geen structurele capaciteitsproblemen ontstaan door autonome groei van de intensiteiten en de extra intensiteiten veroorzaakt door de DRIPs bij Breda. Daarnaast dient het pakket van maatregelen de leefbaarheid zo goed mogelijk te waarborgen.

Datum rapport
1 maart 1996
Auteur
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Directie Noord-Brabant (RWS, NB); H. van Mourik
Annotatie
58 p.
bijl., graf., tab., fig.
In opdracht van: H.P. de Bokx, hoofd IVP (Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Directie Noord-Brabant (RWS, NB))
Met samenv.
Met lit.opg.
Documentnummer
177979