Economische effecten van goederenwegvervoerbeleid : toets gedragsmechanisme in workshop en interviews met bedrijfsleven
In het Nationaal Verkeers- en Vervoersplan 2001-2020 (NVVP) is een nieuwe visie neergelegd op mobiliteit. Verkeers- en vervoersbeleid wordt zakelijk benaderd. Het beleid streeft naar een een optimale bijdrage van verkeer en vervoer aan de samenleving. Dit betekent dat bij overheidsbeslissingen voortdurend een afweging wordt gemaakt tussen het maatschappelijk nut en de maatschappelijke kosten. Om dit te kunnen doen moet er een raamwerk voor beleidsevaluatie worden ontwikkeld. Dit raamwerk kan gebruikt worden om op voorhand in te schatten hoe het bedrijfsleven reageert op beleidsmaatregelen en hoe dus de effecten hiervan neerslaan op verschillende partijen in de markt. Bij de ontwikkeling van het raamwerk zijn er interviews en workshops met vertegenwoordigers van het bedrijfsleven gehouden, om te toetsen of de veronderstelde reacties ook daadwerkelijk plaatsvinden en of alle mogelijke reacties in beeld zijn gebracht.
- Datum rapport
- 1 januari 2001
- Auteur
- NEA Transportonderzoek en -opleiding
- Uitgever
- NEA.
- Annotatie
-
31 p. ill In opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Directoraat-Generaal Goederenvervoer (DGG)
- Documentnummer
- 135479