Intelligente Snelheids Adaptatie : fase 1 : mogelijke varianten
Op basis van een onderzoek naar Intelligente Snelheids Adaptatie (ISA), een technische voorziening aan het voertuig, die de snelheid van het voertuig limiteert tot de ter plaatse geldende maximum snelheid, worden mogelijke concepten voor de invoering van ISA besproken. Daarbij is aandacht besteed aan zowel de invoering op lange termijn, uitgesplitst naar snelwegen, secundaire wegen met een stroomfunctie binnen en buiten de bebouwde kom en woongebieden, als de invoering van een pilotstudie in een in 1998 te bouwen wijk in Tilburg (DE Wijk). Het 'technisch spoor' van het onderzoek omvat de mogelijke technische werkwijzen voor een ISA systeem, een beschrijving van de verkeerskundige effecten en een overzicht van de gedragseffecten. In het 'maatschappelijk spoor' wordt ingegaan op de houding die mensen innemen t.o.v. ISA en worden er raakvlakken van ISA met de vakgebieden milieu, verkeer en vervoer, juridische zaken, verzekeringen, economie, ruimtelijke ordening en stedebouw omschreven.