Ontwikkeling ADAS in vrachtwagens en bestelauto’s – Update 2021

Als wegbeheerder wil Rijkswaterstaat (RWS) meer zicht krijgen in de samenstelling van verkeersstromen. Inzicht in Advanced Driver Assistance Systems of ADAS-systemen en de snelheid van de introductie van hybride en elektrische voertuigen in het wagenpark geeft RWS bruikbare kennis voor beheer, onderhoud, verkeersmanagement, ontwerp en inrichting.

Met dit geüpdatete ADAS-onderzoek voor bestelauto’s en vrachtwagens wordt in kaart gebracht welke relevante ADAS-systemen verkocht worden op nieuw verkochte voertuigen, wat de verwachting is voor de komende jaren en hoe dit zich doorvertaalt naar het wagenpark. In het onderzoek wordt bij vrachtwagens een onderscheid gemaakt tussen trekkers en overige voertuigen. Overige voertuigen zijn in dit geval (met name) bakwagens en speciale voertuigen voor bijvoorbeeld de bouw. Deze voertuigen worden zowel nationaal als internationaal gebruikt. Bussen worden in dit onderzoek niet meegenomen. Voor bestelauto’s wordt onderscheid gemaakt naar de belangrijkste marktsegmenten A (kleine bestelauto's zoals een VW Caddy of Peugeot Partner), B (middelgrote bestelauto's zoals een VW Transporter of Mercedes Vito), C (grote bestelauto's zoals een Mercedes Sprinter of Renault Master) en overig (pick-ups en van personenauto’s afgeleide grijs kenteken voertuigen). Hierna volgen aparte secties voor respectievelijk vrachtwagens en bestelauto’s waarin zowel aanpak als resultaten en conclusies worden gepresenteerd.

Datum rapport
1 januari 2022
Uitgever
VMS Insight. In opdracht van Rijkswaterstaat, Water Verkeer en Leefomgeving (RWS, WVL)