Stroefheid van wegmarkeringen : onderzoek: is een markering, in het algemeen en van anti-spookrijpijlen in het bijzonder, stroef genoeg voor motorrijders
Vanaf 1997 is RWS begonnen met het aanbrengen van anti-spookrijpijlen op het wegdek ter ondersteuning van de gele borden "Ga terug". Hierover zijn begin 1998 door hetTweede-Kamerlid Blaauw (VVD) vragen gesteld over de verkeersveiligheidsproblematiek van motorrijders in relatie tot wegmarkeringen in het algemeen en anti-spookrijpijlen op afritten van autosnelwegen in het bijzonder. Het aanbrengen van deze pijlen is door de minister vanaf dat moment stopgezet en DWW is verzocht onderzoek te doen naar de technische, verkeerskundige en gebruikersaspecten van genoemde wegmarkeringen. De metingen, remproeven met een tweetal motorfietsen ter vaststelling van de hechtingscoëfficient tussen band en markering respectievelijk wegdek, zijn uitgevoerd door het Politie Instituut Verkeer en Milieu (PIVM). Uit de resultaten van het onderzoek kan de conclusie worden getrokken dat alle door RWS gebruikte witte markeringen (gecertificeerd thermoplastisch markeringsmateriaal, gecertificeerde witte wegenverf en plakstroken) onder droge en natte omstandigheden voldoende stroef zijn om door de motorrijder veilig te worden overreden. Wel wordt aanbevolen om alleen anti-spookrijpijlen aan te brengen op een recht wegvak; bij een afrit met een (horizontale) boogstraal kleiner dan 75 m zeker niet.