De auto als alternatief : verkennende studie naar de haalbaarheid van het call-a-car-systeem
Voor mensen die een laag jaarkilometrage hebben, is het bezit van een auto qua kosten zeer inefficiënt. Dit betreft vooral hen, die de auto gebruiken voor sociaal-recreatieve doeleinden. Toch is het moeilijk de auto van de hand te doen, omdat bepaalde verplaatsingen met andere vervoerswijzen nauwelijks of niet te maken zijn. Een alternatief voor eigen autobezit, met behoud van de flexibiliteit van de auto, is het call-a-car systeem: de auto is in het bezit van een bedrijf of een groep huishoudens en mensen die gebruik willen maken van de auto kunnen dit middels een telefoontje aan een centraal punt kenbaar maken. In dit rapport wordt onderzocht in hoeverre er een draagvlak is voor het call-a-car-systeem, waarbij zowel naar sociaal maatschappelijke als bedrijfsorganisatorische haalbaarheid is gekeken.
- Datum rapport
- 1 januari 1991
- Auteur
- R. Theunissen; Ministerie van Verkeer en Waterstaat Rijkswaterstaat (RWS), Dienst Verkeerskunde (DVK); Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer
- Uitgever
- Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer, Sector Planologie Verkeer en Vervoer.
- Annotatie
-
2 dl. fig., tab. Met lit. opg. Afstudeerverslag Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer, uitgevoerd bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat Rijkswaterstaat (RWS), Dienst Verkeerskunde (DVK). - Begeleiding M.L.M. Bérénos (Nationale Hogeschool), M.G. Bakker en C. Harteveld (DVK)
- Documentnummer
- 185306