De vrachtwagentol in Duitsland : ex post onderzoek naar de verkeerskundige effecten in Nederland
Doel van dit onderzoek is het van in de verkeerskundige effecten op korte termijn in Nederland van de Duitse kilometerheffing voor zware vrachtwagens. Het gaat hierbij specifiek om drie mogelijke verkeerskundige effecten: -verschuiving van vrachtverkeer van het hoofdwegennet naar het onderliggende wegennet; -effecten op het transitverkeer; en -effecten op het goederenwegverkeer van en naar Nederland. In de eerste plaats is er onderzocht op welke wegen zich veranderingen voordoen. Vervolgens is nagegaan of de Duitse LKW-Maut (Vrachtwagens met een totaal gewicht van meer dan 12 ton voor elke snelwegkilometer in Duitsland, moeten deze tol betalen) de meest waarschijnlijke verklaring is of dat er andere factoren een rol spelen. Beleidsmatig is de kernvraag van dit onderzoek of er maatregelen denkbaar zijn die de negatieve effecten van de toename van het zware vrachtverkeer kunnen beperken of zelfs wegnemen zonder dat de vrije doorstroming van het reguliere zware vrachtverkeer wordt belemmerd.
- Datum rapport
- 1 mei 2006
- Auteur
- Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV)
- Uitgever
- RWS, AVV.
- Annotatie
-
57 p. Bijl., ill. Met lit.opg. Samenv. in het engels, duits en nederlands Programma: Goederenvervoer en Economie In opdracht van: DGTL/programma Wegvervoer projectbegeleiding C.A. Aangenendt
- Documentnummer
- 332852