Revival van het luchtschip : een verkenning naar de mogelijkheden van een herinvoering van het luchtschip voor passagiers en vrachtvervoer in Nederland

Onderzocht wordt of luchtschepen een alternatief kunnen vormen voor de hoge snelheidstreinen (HSL) en het korte-afstandsvliegverkeer in de markt voor het vervoer van vracht en passagiers. Daartoe wordt eerst de stand van zaken m.b.t. de technologie van luchtschepen bekeken, zowel van het luchtschip zelf als van de faciliteiten voor start en landing. Vervolgens vindt een marktverkenning plaats voor personenvervoer en goederenvervoer (met o.a. een sterkte/zwakte analyse) alsmede een kostprijsberekening voor vier typen luchtschepen (capaciteitskosten, kilometerkosten, kosten bemanning, afhandelingskosten). Verder komt de bijdrage van een introductie van luchtschepen aan overheidsdoelstellingen voor het milieu, de bereikbaarheid en de ruimtelijke ordening aan de orde. Geconcludeerd wordt, dat het luchtschip in enkele marktsegmenten van het personenvervoer een goed alternatief kan bieden voor de auto en het vliegtuig.

Datum rapport
1 januari 1996
Auteur
Technische Universiteit Delft (TUD), Faculteit der Bouwkunde, DOSIS; Peeter Advies; NEA Transportonderzoek en -opleiding
Uitgever
Nederlands centrum voor advisering en onderwijs op het gebied van verkeer en vervoer (NEA).
Annotatie
XII, 92, XLV p.
ill.
Met lit. opg.
Onderzoek in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV)
Projectbegeleiding M.G.A. Storm, B.J.C.M. Rutten (AVV) met medew. van B. Fischer en P. Uittenbogaart (Rijksluchtvaartdienst RLD)
ISBN 9090099158
Documentnummer
75126