De roodlichtdiscipline van bestuurders van motorvoertuigen onder invloed van een aanpassing van de geeltijd

Omdat in de literatuur onvoldoende gegevens beschikbaar zijn over eventuele lange termijn effecten op het beslissingsgedrag van automobilisten betreffende een verlengstuk van de gangbare geeltijd bij verkeerslichten in Nederland metéén seconde, is op een aantal plaatsen zowel binnen als buiten de bebouwde kom een praktijkproef uitgevoerd. De belangrijkste conclusie is dat een dergelijke aanpassing de omvang van roodlichtnegatie door bestuurders van motorvoertuigen ook na een gewenningsperiode van een jaar netto ongeveer doet halveren. Op grond van de resultaten wordt aanbevolen om binnen de bebouwde kom (snelheid 50 km/h) een geeltijd van vier seconden en buiten de bebouwde kom (snelheid 80 km/h) en tijd van 5 seconden toe te passen. Het aspect verkeersveiligheid ten gevolge van het door rood rijden is in het onderzoek niet meegenomen.

Datum rapport
1 januari 1985
Auteur
A.R.A. van der Horst, W. ten Broeke en P.J. Bakker
Uitgever
Instituut voor Zintuigfysiologie.
Annotatie
79 p.
fig. ; 30 cm
Bijl. - Ref. - In opdracht van de Dienst Verkeerskunde (DVK) Rijkswaterstaat, Ministerie van Verkeer en Waterstaat. - Rapport no. 12F 1985 C-11
Documentnummer
225620