Kosten van inpassing rijkswegen

Onderschatting van de kosten van (inpassings-)maatregelen is volgens de Commissie "Versnelling besluitvorming infrastructurele projecten" een belangrijke oorzaak voor het ontstaan van budgettaire problemen en vertraagde besluitvorming. Volgens de Commissie is het budget (vaak) ontoereikend en leidt onduidelijkheid over oplossingen tot langdurige discussie over de hoogte van het benodigde budget en wie hoeveel moet bijdragen. In de nieuwe brede MIRT-verkenning moet het anders kunnen. In de projectscopes, kostenramingen en budgetten moeten rekening worden houden met draagvlak en de wijze van inpassing. In dit onderzoek wordt gezocht naar feiten die de veronderstellingen van de commissie kunnen staven. Er is data vergaard over de omvang van de inpassingskosten en hun aandeel binnen de totale (externe) projectkosten. De interne kosten van VenW zijn buiten beschouwing gelaten. Ook is gekeken naar de ambtelijke cultuur, de geldende afspraken en werkwijzen van kostenramen en budgetteren. De vraag is of de processen binnen VenW, en Rijkswaterstaat in bijzonder, zijn ingesteld op de gewenste nieuwe aanpak. Er wordt besloten met een aantal adviezen voor de uitvoeringspraktijk en beleidsmakers.

Datum rapport
31 maart 2009
Auteur
Uitgevoerd door Twynstra Gudde
Uitgever
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Dienst Verkeer en Scheepvaart (RWS, DVS).
Annotatie
81 p.
Definitief
Versie 1
tab., graf., bijl.
In opdr. van Staf DG
Documentnummer
386442