Het akoestisch effect van de snelheidsbeperking op Rijksweg A13 bij Overschie
Recentelijk is de maximaal toegestane snelheid voor alle verkeer op een deel van de A13 (RW13) ter hoogte van Overschie in beide richtingen verlaagd van 100 km/h to 80 km/h. Met een geautomatiseerde snelheidscontrole wordt ter plaatse de gemiddelde snelheid van nagenoeg ieder voertuig bepaald en volgt in geval van overschrijding van de toegstane snelheid een bekeuring. Een vermindering van de uitlaatgassenemissie was de belangrijkste reden voor verlaging van de maximaal toegestane snelheid. Een bijkomend effect zou echter een verlaging van de geluidsbelasting langs de A13 kunnen zijn. Door middel van vergelijking tussen de resultaten van de voor- en nameting kan er een uitspraak over het effect van de snelheidsbeperking op het geluidsniveau worden gedaan.
- Datum rapport
- 1 januari 2003
- Auteurs
- Biegstraaten, F.J.W., Jansen, H.W., Roo, F. de
- Auteur
- TNO, Technisch Physische Dienst (TNO TPD); F. de Roo, H.W. Jansen, F.J.W. Biegstraaten
- Uitgever
- TNO TPD.
- Annotatie
-
26 p. bijl., fig., tab. In opdracht van Rijkswaterstaat Directie Zuid-Holland Projectnaam Geluidsmetingen Rijksweg 13 Projectnummer 008.04065 (TNO-rapport ; DGT-RPT-020120)
- Documentnummer
- 176801