Juridische aspecten marktwerking stedelijk ov
Als de Staat de Europese Public Services Obligations-Verordening (PSO-Verordening) verkeerd toepast bij inbestedingen in het openbaar vervoer, loopt de Staat een geringe kans op juridische risico's. Dat concluderen Wissink (Hoogleraar privaatrecht) en Gormley (Hoogleraar Europees recht). In opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat hebben Wissink en Gormley het onderzoek uitgevoerd. Wissink en Gromley stellen dat de Staat op twee punten risico's loopt. Ten eerste bij schending van Europees recht door een stadsregio kan de Europese Commissie de Staat ter verantwoording roepen. Ten tweede kunnen schadevergoedingsacties van derden mogelijk voor de Staat gevolgen hebben indien (ook) de Staat zelf een fout maakt bij aanpassing van de regelgeving of indien een stadsregio een fout maakt bij de inbesteding en geen verhaal biedt.
- Datum rapport
- 4 april 2008
- Auteurs
- Gormley, L.W., Wissink, M.H.
- Auteur
- M.H. Wissink (Hoogleraar privaatrecht); Rijksuniversiteit Groningen; L.W. Gormley (Hoogleraar Europees recht); Rijksuniversiteit Groningen
- Uitgever
- Universiteit Groningen.
- Annotatie
-
In opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat
- Documentnummer
- 369269