Keep Your Lane systemen : Een state of the art studie

Onder de term 'keep your lane'-systemen vallen alle systemen waarbij de regel 'rechts houden en links inhalen' niet meer volledig wordt gehandhaafd. Op basis van literatuur en een analyse van de verkeersstroom zijn de mogelijke uitvoeringsvormen van 'keep your lane'-systemen onderzocht, en de gevolgen ervan voor de verkeersveiligheid, de doorstroming en het snelheidsgedrag. Vier hoofdvarianten (rechts inhalen en links blijven toegestaan ; links blijven toegestaan bij maximum snelheid ; kies de strook die bij uw snelheid past ; rijstrookwisselen verboden) zijn beoordeeld op criteria die verband houden met de veiligheid, de doorstroming, de naleving en de handhaafbaarheid. Alle varianten blijken tot lagere snelheden te leiden, maar ook vaak tot meer clustervorming en belangenconflicten. Het totale effect op de veiligheid is daarom moeilijk in te schatten. Een voorkeur vooréén der varianten om daarmee een praktijkproef uit te voeren is zo niet te verkrijgen.

Datum rapport
21 maart 2000
Auteur
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV)
Uitgever
Ministerie van Verkeer en Waterstaat (V&W).
Annotatie
18 p.
bijl., tab.
Met lit. opg.
Documentnummer
156074