Haalbaarheidsstudie naar een recreatie toervaart model
De toenemende recreatietoervaart in Nederland zorgt voor een steeds grotere belasting van het vaarwegennet. Om hierop adequaat in te spelen met beleidsmaatregelen heeft RWS, Dienst Verkeerskunde meer inzicht nodig in het gebruik dat van de vaarwegen wordt gemaakt. Daartoe is een simulatiemodel dat de recreatietoervaart kwantificeert wenselijk.Om na te gaan in hoeverre het mogelijk is zo'n model te bouwen en welke gegevens daarvoor nodig zijn, is eerst een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd. Dit bestaat uit een speurtocht naar beschikbare gegevens, en naar denkbare modelspecificaties. Dit heeft geleid tot suggesties voor de opzet van een model, met in ieder geval een herkomst- en bestemmingsmatrix, en een gecombineerde bestemmings- en routekeuzemodule, en verder eventueel een ligplaatsmodule, een congestiemodule en een module waarin de toename van het aantal vaarbewegingen wordt bepaald als functie van een aantal macro-economische variabelen.
- Datum rapport
- 1 januari 1992
- Auteur
- Stichting voor Economisch Onderzoek der Universiteit van Amsterdam (SEO); B. Dellaert, J.C. van Dijk, J.T. Booij
- Uitgever
- SEO.
- Annotatie
-
97 p. fig., tab. ; 30 cm Met lit. opg. - Onderzoek in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat (RWS), Dienst Verkeerskunde (DVK) Hoofdafdeling Scheepvaart. - Projectbegeleider R. Wijnstra
- Documentnummer
- 73563