Kwaliteitsverbetering akoestisch onderzoek
Binnen de regionale Directie Noord-Brabant van Rijkswaterstaat worden geluidprognoses gemaakt en gebruikt. Geluidprognoses worden gebaseerd op telgegevens en op een prognose voor de ontwikkeling van het verkeer en vervoer. Door voortschrijdende ontwikkelingen kunnen de meest recente prognoses afwijken van oude prognoses. Daarnaast ontstaan er verschillen doordat in de tracéprocedure op twee momenten op verschillend detailniveau geluidprognoses worden berekend. Deze twee momenteel zijn in de OTB (ontwerp-tracé-besluit)-fase en in de trajectnota/MER-fase. Eind 1996 zijn er door IVP en IVVSI twee onderzoeken gestart naar het minimaliseren van verschillen tussen geluidprognoses voor dezelfde infrastructuur. IVAS heeft bij beide projecten medewerking verleend en heeft de projecten mede begeleid. Het onderzoek van IVVSI richtte zich voornamelijk op de verkeersprognoses. Verschillen tussen verkeersprognoses voor dezelfde infrastructuur bleken een deel van de oorzaak van verschillen tussen geluidprognoses voor dezelfde infrastructuur te zijn. Met het onderzoek is gestreefd naar verbetering van uitlevering van verkeersprognoses met als resultaat vermindering van verschillen tussen verkeerprognoses en dus vermindering van verschillen tussen geluidprognoses voor dezelfde infrastructuur. IVP heeft het onderzoek gericht op de rekenmethoden welke gebruikt worden in de trajectnota/MER- en de OTB-fase. Het onderzoek richt zich erop om de in de trajectnota/MER gehanteerde rekenmethode en de resultaten meer af te stemmen op het gedetailleerde onderzoek in de OTB-fase. Dit wordt gedaan door de effecten van de verschillen in de rekenmethoden te onderzoeken en deze te expliciteren. Met het gebruiken van deze twee rapporten moet het achterliggende doel van deze twee onderzoeken, het verminderen van de verschillen tussen geluidsprognoses voor dezelfde infrastructuur, worden gehaald. Daarom zijn ze gebundeld in één rapport.