Calandtunnel maakt Maasvlakte beter bereikbaar : de puzzel is af
Een bijzonder onderdeel van de 1.400 meter lange Calandtunnel is de vormgeving. Architect Paul Wintermans van Quist Wintermans Architecten heeft zich laten inspireren door een fameuze sportwagen. Aanvankelijk zag hij de tunnel als een slang die uit de grond kruipt. Maar gaandeweg evolueerde dit beeld. De architect gaf de tunnelmonden uiteindelijk vorm als de achterkant van een legendarische sportwagen: de Ferrari Testarossa. De panelen boven de tunnel zijn Ferrarirood geschilderd en twee ventilatiebuizen zien eruit als een uitlaat. Vaak zal deze exclusieve auto waarschijnlijk niet door de tunnel razen. Over de weg naar de Maasvlakte zullen vooral vrachtwagenchauffeurs dankbaar van de Calandtunnel gebruik maken. Het is inderdaad een ingewikkelde puzzel geweest, maar de klus is geklaard. Belangrijk is dat het verkeer van en naar de Maasvlakte weinig heeft geleden onder de werkzaamheden. Een interview met Jaap Brantenaar en Eelco Negen van de Bouwdienst Rijkswaterstaat.