Risico vervoer (milieu)gevaarlijke stoffen op zee : analyse op basis van vervoer in 2000

In 1990 zijn de maatgevende incidenten met betrekking tot ongevallen op zee bepaald. Zij zijn gebaseerd op de berekeningen van kansen op scheepsongevallen op zee en de daarmee gepaard gaande uitstroom van (milieu)gevaarlijke stoffen. De berekeningen zijn toen uitgevoerd met het MANS-model (voorloper van het SAMSON-model) en de gegevens uit 1987. In 1990 is op basis van deze berekeningen de Capaciteitsnota voor olie- en chemicaliën bestrijding opgesteld. Ondertussen is de situatie op zee zodanig veranderd dat de noodzaak is ontstaan de Capaciteitsnota te herzien. Deze herziende Capaciteitnota dient in 2004 te worden opgeleverd. Hiervoor zijn nieuwe berekeningen van kansen en uitstroom uitgevoerd.

Datum rapport
1 januari 2004
Auteurs
Koldenhof, Y., Tak, C. van der
Auteur
Y. Koldenhof, C. van der Tak : Maritime Research Institute Netherlands (MARIN)
Uitgever
MARIN.
Annotatie
124 p.
ill.
Werkdocument RIKZ.OS/2004.122w
Rapport No. 19287.620/4
In opdracht van Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Rijksinstituut voor Kust en Zee (RWS, RIKZ), in het kader van project Calprea*RD, in opdracht van Directie Noordzee (RWS, NZ)
Met lit. opg.
Documentnummer
327878