Zuid-Holland krijgt modernste verkeerscentrale van Nederland : samenwerking van hoog niveau

De Bouwdienst en de directie Zuid-Holland gingen in dat jaar om de tafel zitten om de contouren te schetsen van een moderne centrale voor het zuidwesten van ons land. Daarbij is ver vooruitgekeken, tot in het jaar 2015”. Uit die brainstormsessies werd bijvoorbeeld duidelijk dat de nieuwe centrale niet alleen twaalf vaste bedienplekken moest krijgen, maar dat deze capaciteit relatief snel moest kunnen worden uitgebreid naar vijftien. Een bijna visionaire gedachte, want die reserve is door recente politieke ingrepen inmiddels al voor 75 procent opgesoupeerd. Zo’n vijftig verkeersleiders en brugoperators, aangestuurd door zeven managers, moeten met ingang van 1 juni 2005 de weggebruikers door het drukste deel van Nederland gaan leiden. In de modernste VMC van ons land krijgen ze zicht op zeven bruggen (waaronder de Van Brienenoordbrug en de Calandbrug) en negen tunnels (waaronder beide Beneluxtunnels, de Calandtunnel en Heinenoord 1 en 2). Elke ‘operator’ heeft niet meer dan een toetsenbord, een muis en een ‘touch screen’ tot zijn of haar beschikking, maar kan hiermee wel – op elk moment van de dag – de verkeerssituatie in dit deel van Nederland onmiddellijk beïnvloeden. Interview met Clemens van der Helm van Directie Zuid-Holland en Renier van der Klooster van de Bouwdienst.

Datum rapport
1 september 2004
Auteurs
Graaff, J. de
Auteur
tekst J. de Graaff; fotografie F. Kooistra
Uitgever
Bouwdienst Magazine. - Jrg. 14, nr. 3 ; p. 25-27.
Documentnummer
261900