Ontwikkeling tussentijdse actualiseringsmethode basisjaar NRM, fase 1 : bundeling werknotities

Met de opzet van het Nieuw Regionaal Model (NRM) is een basis gecreëerd om op vergelijkbare wijze regionale verkeersmodellen te bouwen, waarbij onderlinge consistentie en consistentie met landelijke prognoses zo veel mogelijk geborgd zijn. Het NRM bestaat uit verschillende modules: -BASMAT, voor de ontwikkeling van basismatrices (beschrijving van het basisjaar); -GROEIMODEL, voor de berekening van groei[krimp]factoren van basis- naar referentiejaar; -APPLICATOR, voor berekening van variantmatrices (regionale beleidsvarianten); -EVALUATOR, voor de integrale evaluatie van beleidsvarianten (mobiliteit, milieu en dergelijke). De huidige BASMAT-procedure doorlopen kost veel tijd en geld. Vanuit de gebruikers van het NRM (regionale directies en hun partners) is de wens geuit om te komen tot een versnelde procedure van BASMAT, die tussentijdse actualiseringen van het basisjaar mogelijk maakt. De Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) als ontwikkelaar en beheerder van het NRM-instrumentarium heeft Goudappel Coffeng BV gevraagd de mogelijkheden van tussentijdse actualiseringsmethoden voor het basisjaar NRM te onderzoeken. Doel van het project is: Het ontwikkelen van een methode, waarmee op eenvoudige en efficiënte wijze het basisjaar binnen een NRM-toepassing geactualiseerd kan worden. Daarnaast dient de ontwikkelde methode getest te worden op één van de NRM-toepassingen in Nederland. Het project onderscheidt drie fasen: -fase 1: ontwikkeling van een versnelde methode; -fase 2: toepassing van de versnelde methode; -fase 3: evaluatie en eindrapportage. Gedurende het ontwikkelingsproces van fase 1 is een aantal werknotities geproduceerd. Ter documentatie van de procesgang en afsluiting van fase 1 zijn deze werknotities in dit rapport gebundeld.

Datum rapport
1 januari 1998
Auteur
Goudappel Coffeng Adviseurs verkeer en vervoer
Uitgever
Goudappel Coffeng Adviseurs verkeer en vervoer.
Annotatie
8 p., 10 p., 16 p., 8 p.
bijl., tab.
In opdracht van: Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV)
Kenmerk: AVV143/Aon/2792
Documentnummer
129111