Terugkoppeling van snelheidsgedrag in de auto en achteraf met minimum eisen lijst
Bestelauto's zijn vaak betrokken bij verkeesongevallen. Door de grotere massa van de bestelwagen heeft een ongeval vaak ernstige gevolgen met name voor de andere betrokkenen. Om de veiligheid te bevorderen wordt onderzoek naar de stimukering van snelheidsregulering. Hiervoor zal een proef worden opgezet waarbij bestelverkeer wordt uitgerust met een systeem die terugkoppeling geven aan de bestuurder over zijn/haar snelheidsgedrag. Aan TNO is gevraagd een overzicht en beoordeling op te stellen van verschillende vormen van terugkoppeling aan de bestuurder, zowel in de auto als achteraf en een minimumreisenlijst op te stellen waaraan in-car apparatuur moet voldoen. In dit rapport komen deze vragen aan de orde.
- Datum rapport
- 1 mei 2006
- Auteurs
- Dobbelsteen, G.J.H. van den, Griffioen, H.J., Hoedemaeker, D.M., Hulst, R.C. van der, Janssen, W.H.
- Auteur
- D.M. Hoedemaeker, W.H. Janssen, G.J.H. van den Dobbelsteen, H.J. Griffioen, R.C. van der Hulst; TNO Defensie en Veiligheid
- Uitgever
- TNO.
- Annotatie
-
32 p. Ill. (TNO-rapport) Met samenv. in het engels en nederlands Rapportnr.: TNO-DV 2006 C176 Projectnr.: 013.75202 In opdracht van: Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV) projectbegeleiding U. Mazureck
- Documentnummer
- 338679