Optimalisatiestudie HSL-tracé F : passage stedelijk gebied van Breda en Prinsenbeek : concept
In het kader van de besluitvorming over de aanleg van een Hoge Snelheidslijn (HSL) is in maart 1994 'de Nieuwe HSL-nota' uitgebracht. Deze nota vervangt de eerdere versie van de HSL-nota van maart 1991. De Ni9euwe HSL-nota bestaat uit meerdere onderdelen: -1 beleidsnota; -2 tracénota's; en -23 deelrapporten met nadere onderbouwing en achtergrondinformatie. Het voorkeurstracé Fwest in Noord-Brabant is verdeeld in 4 trajectdelen die onafhankelijk van elkaar zijn bekeken. Onafhankelijk is hier bedoeld dat variantkeuzen in het ene deel geen effect hebben op variantkeuzen in een ander deel. De 4 delen zijn: A van km. 28 tot km. 37 (Hollands Diep tot Mark); B van km. 37 tot km. 40 (Mark tot Prinsenbeek); C van km. 40 tot km. 47 (Prinsenbeek tot Aa of Weerijs); en D van km. 47 tot km. 54 (Aa of Weerijs tot België). Voor het gedeelte Prinsenbeek tot nabij de Aa of Weerijs is een aantal knelpunten naar voren gekomen uit de inspraakreacties en uit de nota '"verkenning van de inpassingsmogelijkheden van de HSL bij de passage Breda/Prinsenbeek". Deze geven aanleiding tot nadere studie en verkenning van optimalisatiemogelijkheden. Doelen van deze studie zijn: -Het inventariseren van de kwaliteit van de bestaande situatie; -Het inventariseren van knelpunten, uitgaande van het voorkeurs-tracé Fnoord-F-zuid uit de Nieuwe HSL-nota.. Hierbij wordt inzicht gegeven in de ruimtelijke, milieu-hygiënische en sociale effecten, zoals die in de Nieuwe HSL-nota zijn aangegeven; -Inzichten geven of en zo ja in welke mate de woon- en leefsituatie van Breda en Prinsenbeek wijzigt t.o.v. de autonome ontwikkeling; en -Het beschrijven van de effecten van de oplossingsvarianten en het op basis van een aantal conclusies t.b.v. het bestuurlijk overleg. Het rapport is als volgt opgebouwd: -In hoofdstuk 2 worden de knelpunten aangegeven die het tracé-ontwerp volgens de Nieuwe HSL-nota binnen het studiegebied teweeg brengen; -In hoofdstuk 3 worden n.a.v. de in hoofdstuk 2 gesignaleerde knelpunten, optimalisatie-varianten voor de HSL in kaart gebracht; en -In hoofdstuk 4 worden de onderscheiden optimalisatie-varianten vergeleken met de variant uit de Nieuwe HSL-nota. De vergelijking wordt weergegeven in tabelvorm.
- Datum rapport
- 1 januari 1995
- Auteur
- H. Sanders, T. Schaaf : Projectbureau HSL-Infra
- Uitgever
- [Projectbureau HSL-Infra].
- Annotatie
-
43 p. bijl., tab., fig. Team: OT-5 Doc.nr.: OT-5\095437
- Documentnummer
- 136290