Na vijven met de auto? : kenmerken van vrije-tijdsverkeer en aangrijpingspunten voor beleid
Doel van het onderzoek was het vergroten van het inzicht in het sociaal-recreatief verkeer en aanknopingspunten te bieden voor het voeren van een beleid gericht op het beperken van het autokilometrage in het sociaal-recreatieve verkeer. Hoofdstuk 1 bevat een inleiding. Hoofdstuk 2 behandelt enige theoretische achtergronden en bestaande (empirische) onderzoeksresultaten op het gebied van vrije tijd en vrije-tijdsverplaatsingen. Hoofdstuk 3 geeft een beschrijving van de gebruikte databestanden van de onderzoeken van CBS en NBT/NRIT en van de aanpassingen van deze bestanden ten behoeve van het onderzoek. In hoofdstuk 4 wordt overzicht gegeven van het vrije-tijdsverkeer. Behalve de plaats van het vrije-tijdsverkeer in het totale verkeer vindt men er beschrijvingen van verplaatsings- en persoonskenmerken en van de kenmerken en eigenschappen van de belangrijkste motieven voor uitstapjes. In hoofdstuk 5 worden verbanden tussen woon-werk- en vrije-tijdsverkeer beschreven, vervolgens enkele belangrijke factoren met betrekking tot de vervoerwijzekeuze. Een speciaal onderwerp vormt het verband tussen reistijd en duur van een uitstapje. Ook wordt behandelt de relatie tussen de kwaliteit van het openbaar vervoer doorgerekend op hun effect op het openbaar vervoer- en autogebruik en op de kosten en opbrengsten. Hoofdstuk 7 samenvatting en conclusies.