Gedrag van automobilisten op weefvakken

Beschrijving van een onderzoek dat verricht is naar het gedrag van automobilisten op weefvakken (= samengevoegde in- en uitvoegstrook) in Nederland in het algemeen en in Overijssel in het bijzonder, zodat inzicht wordt verkregen in het gebruik hiervan, de vormgeving, de kwaliteit van de verkeersafwikkeling, het ongevallenbeeld en de verbanden tussen deze aspecten. Er worden diverse conclusies en aanbevelingen gedaan, o.a.: er vindt een koppeling plaats naar de ROA, waarbij gesteld kan worden dat het ROA-uitgangspunt dat het merendeel van de automobilisten hun strookwisseling binnen 300 m. na het convergentiepunt reeds voltooid zou hebben, bijgesteld zou moeten worden ; oneigenlijk gebruik van weefvakken komt weinig voor ; Overijsselse weefvakken zijn relatief veilig, m.u.v. het wegvak Knooppunt Hattemerbroek - Zwolle Zuid ; het aantal weefbewegingen op weefvakken is afhankelijk van de lengte van het betreffende weefvak.

Datum rapport
1 januari 1994
Auteur
M.J. Hulsebos, F.J. Moll
Uitgever
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Directie Overijssel (RWS, OV).
Annotatie
3 dl.
ill.
Met lit.opg. - Dl. 1: Voorstudie. - Dl. 2: Hoofdstudie, deel A. - Dl. 3: Hoofdstudie, deel B. - Afstudeerproject aan de Christelijke Hogeschool Windesheim, sector Hoger Technisch Onderwijs (H.T.O.), afdeling Civiele Techniek. - Begeleiding vanuit het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Directie Overijssel (RWS, OV): J. Muizelaar
Documentnummer
167136