Als de brug verdronken is dempt men de trilling : een onderzoek naar de mogelijkheden om de belasting op de aandrijving van een ophaalbrug ten gevolge van een noodstop te beperken
Onderzoek naar het dynamisch gedrag van de ophaalbrug over het Merwedekanaal te Arkel na een noodstop. In de aandrijving van deze brug is een veerbuffer opgenomen zodat het bewegingswerk niet te zwaar wordt belast door de vervormingen van het val. Door het aanbrengen van een veerbuffer worden dynamische belastingen na een noodstop aanzienlijk verhoogd. Om deze belastingen te reduceren zijn 5 mogelijkheden onderzocht. Tot de beste mogelijkheden horen het toevoegen van een tweede veerbuffer die aangesproken wordt als de asbelasting het remkoppel bereikt of het toevoegen van lineaire- of kwadratische dempers parallel aan de veerbuffers.
- Datum rapport
- 1 januari 1997
- Auteur
- B.F. Hoogzaad
- Uitgever
- Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Bouwdienst (RWS, BD).
- Annotatie
-
bijl., ill. Afstudeerverslag Hogeschool Haarlem, Sector Techniek-HTS, Studierichting Werktuigbouwkunde Begeleiders Bouwdienst RWS afd. NIW Ztm.: R.A.G. van Tol en D. Stroosma Met lit.opg.
- Documentnummer
- 169287