Verkeersafwikkeling bij invoegingen op autosnelwegen : verkennende studie Doenkade A13-Oost

Bestudeerd wordt de verkeersafwikkeling bij de invoeging Doenkade op de A13-Oost (RW13 - tussen Rotterdam en Delft), om hiermee meer inzicht te krijgen in de capaciteitsbepalende factoren. De capaciteit wordt verondersteld o.a. afhankelijk te zijn van de intensiteit op de hoofdrijbaan en de invoeging, de geometrie van de invoeging en het aandeel vrachtverkeer. Het gedrag van de bestuurders op de hoofdrijbaan ter hoogte van de invoeging wordt bekeken (bijv. het anticiperen door bovenstrooms van rijstrook te wisselen), alsmede het gedrag van de bestuurders op de invoeging (wijze van invoegen, hiaatacceptatie e.d.) teneinde inzicht te krijgen in het verkeersproces bij invoegingen. De resultaten kunnen gebruikt worden bij het simuleren van het verkeersstroomgedrag.

Datum rapport
1 januari 1991
Auteur
Technische Universiteit Delft (TUD), Faculteit der Civiele Techniek, Vakgroep Verkeer; H. Schuurman
Uitgever
TU Delft.
Annotatie
III, 26 p.
ill.
Rapport nr. VK 2207.304
Met lit. opg.
Onderzoek in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Dienst Verkeerskunde (RWS, DVK)
Documentnummer
121664