Breedbanden en zwaar verkeer : kosten-baten analyse op hoofdlijnen
In de afgelopen decennia is er sprake geweest van een toenemende verzwaring van de wegbelasting door het vrachtverkeer en voor de toekomst wordt een verdere verzwaring verwacht. In deze studie wordt ingegaan op drie factoren die hierbij een rol spelen. Als eerste worden de consequenties behandeld van de montage van zogenaamde breedbanden op de assen van getrokken materieel (aanhanger en oplegger). deze breedbanden, die enkel gemonteerd worden en begin '80 er jaren zijn geïntroduceerd als vervanging van de dubbel gemonteerde "normale" banden, veroorzaken meer wegschade. Op basis van beschikbare gegevens is een kosten-baten analyse op hoofdlijnen opgesteld. Meegenomen zijn de extra kosten voor aanleg en onderhoud voor de infrastructuur en de financiële voordelen voor de bedrijfstak. Ook is gekeken of er een eventueel positief effect is voor de congestieproblematiek. Als tweede onderwerp zijn de consequenties geschetst van in de toekomst eventuele montage van breedbanden op de aangedreven assen van vrachtauto's. Tenslotte worden de mogelijke toekomstige ontwikkelingen geschetst van de hoogte van het maximaal toelaatbaar voertuigcombinatiegewicht en de mogelijke consequenties voor de infrastructuur, de vervoerseconomie en het milieu.
- Datum rapport
- 1 januari 1996
- Auteur
- Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Dienst Weg- en Waterbouwkunde (RWS, DWW); E. Vos
- Uitgever
- Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Dienst Weg- en Waterbouwkunde (RWS, DWW).
- Annotatie
-
72 p.
fig., tab.
P-DWW-96-058
In opdracht van de Hoofddirectie van de Rijkswaterstaat (RWS) (J. Zeilmaker). - With summary
Naar aanleiding van een vraag van de kamerleden Verburgt en Blaauw over de breedband
ISBN 9036937175 - Documentnummer
- 64510