Handboek segmentatie
Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat wil de beleidsvorming meer rekening houden met de burger. Niet alleen door de burger via de bestaande democratische organen actief bij het beleid te betrekken, maar ook door het beleid zelf af te stemmen op typische kenmerken van groepen burgers. De burger wordt daarbij meer als consument dan als burger benaderd. Daarom wordt steeds meer methodieken uit de marketingtheorie en ?praktijk toegepast, zoals marktsegmentatie. Het gebruik van marktsegmentatie moet tot een hogere kwaliteit van de beleidsontwikkeling leiden. Het handboek start met de theorie over segmentatie en geeft daarna aan wat de zin van het gebruik van segmentatie bij overheidsbeleid is. De bruikbaarheid van segmentatie in verschillende fasen van het beleidsproces wordt ondersteund met een aantal cases. Tot slot worden mogelijkheden aangegeven om bestaand onderzoek of bestaande segmentatiemodellen te gebruiken als startpunt bij beleidsontwikkeling. Het handboek is bedoeld voor beleidsmedewerkers en projectleiders van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.