Voorstudie mathematisch model van de scheeps manoeuvreerbaarheid
Voor het toelatingsbeleid van schepen op vaarwegen en voor de dimensionering van vaarwegen wordt een aantal standaard methoden gebruikt, waarbij mathematische manoeuvreermodellen meestal noodzakelijk zijn. De huidige stand van zaken is dat feitelijk voor elk schip een specifiek mathematisch manoeuvreermodel gemaakt zou moeten worden, hetgeen te kostbaar is. De in dit rapport beschreven voorstudie geeft voldoende indicatie dat de ontwikkeling van een universeel mathematisch model voor een bepaalde klasse van binnenvaartschepen mogelijk is. Aangegeven wordt welke onderzoekingen nodig zijn om dit te bereiken, o.a.: definitie van een algemene structuur van het mathematisch model, bepaling van de beschrijving van de rompkrachten en vervolgens de schroefkrachten en roerkrachten, opstellen van het mathematisch model en de validatie ervan. Tevens wordt een projectopzet gegeven.
- Datum rapport
- 1 januari 1992
- Auteur
- Maritiem Research Instituut Nederland (MARIN); F. Verkerk en J.P. Hooft; Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat (RWS), Dienst Verkeerskunde (DVK)
- Uitgever
- MARIN.
- Annotatie
-
56 p. ill. Met lit. opg Rapport 010955-1-PP Onderzoek in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat (RWS), Dienst Verkeerskunde (DVK). - Projectbegeleiding T. Dijkhuis
- Documentnummer
- 121937