Project spoorvorming Overijssel (RW1 en RW35)
Op verzoek is naar aanleiding van het veelvuldig voorkomen van spoorvorming op Rijksweg 1 en Rijksweg 35 een projectgroep in het leven geroepen. De doelstelling van de projectgroep is het leveren van integrale onderhoudsadviezen op basis van onderzoek en ervaring. Ter bepaling van de exacte omvang van het probleem is een inventarisatie gemaakt van alle beschikbare constructiegegevens en rijspoordieptemetingen. Aan de hand van een door de projectgroep ontwikkelde methodiek zijn spoorvormingsgevoelige vakken bepaald. Het probleem vond zijn oorzaak voornamelijk in de deklagen; in lengte circa anderhalf maal zoveel als onderliggende lagen. Door een ingenieursbureau is een globale inventarisatie gemaakt voor wat betreft de draagkracht van beide wegen. Hiervoor is gebruik gemaakt van de Lacroix-deflectograaf en de valgewicht-deflectiemeter. Tevens zijn, door het zelfde bureau, ter bepaling van de verkeersbelasting aslastmetingen en verkeerstellingen uitgevoerd op beide wegen. Op basis van onder andere het draagkracht- en het spoorvormingsonderzoek is, hoewel de oorzaak van de spoorvormingsgevoeligheid van de diverse constructielagen niet eenduidig kon worden vastgesteld, een onderhoudsadvies opgesteld.