Praktijkonderzoek ten behoeve van de methodiek voor black-spot studies : verslag van onderzoek o.a. gerealiseerd binnen het Demonstratieproject Herindeling en herinrichting van stedelijks gebieden (in de gemeenten Eindhoven en Rijswijk)
Verkeers- en ongevallengegevens van twee groepen van twintig kruispunten zijn gebruikt om onderzoek te verrichten naar de normering op verkeer van de onveiligheid op kruispunten. In een vooronderzoek is uitvoerig ingegaan op de betrouwbaarheid van de gebruikte verkeerstellingen. Met betrekking tot het eigenlijke doel van het onderzoek zijn drie groepen normeringsmaten bekeken in hun onderlinge samenhang en hun relatie met ongevallen van snel verkeer onderling en ongevallen waarbij zowel snel verkeer als langzaam verkeer was betrokken. De maten uit alle groepen lijken goed bruikbaar. De bruikbaarheid van de diverse maten kan echter een gevolg zijn van de hoge correlatie die deze maten bij de onderzochte kruispunten hebben met andere maten. Ook is een vergelijking gemaakt van de resultaten van de diverse toegepaste normeringen voor de kruispunten binnen de bebouwde kom.
- Datum rapport
- 1 januari 1980
- Auteur
- Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV; [in opdracht van Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Directie Verkeersveiligheid DVV]; [S. Oppe]
- Uitgever
- Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).
- Annotatie
-
IX, 30, [65] p.
ill. ; 30 cm
Rapport nr. W9/OVv/80-15. - SWOV nr. R-80-31. - Bevat lit. opg. - Documentnummer
- 34051