De invloed van een rietkraag op scheepsgolven (secundaire waterbeweging)
Hooffddoelstelling van het onderzoek is een beter inzicht te krijgen in de toepassingsmogelijkheden van rietoevers langs vaarwegen en de eisen die aan de eigenschappen van een rietkraag gesteld moeten worden. Een van de faktoren daarbij is het kwantificeren van de mate waarin scheepsgeïnduceerde waterbeweging door het talud van de oever en de rietkraag wordt beïnvloed. In het rapport wordt een beschrijving gegeven van de voorbereiding en uitvoering van de metingen in het Waardkanaal. Vervolgens wordt ingegaan op de scheepsgeïnduceerde waterbeweging en de theoretische invloed van een plasberm daarop. De invloed van een rietkraag op de sekundaire waterbeweging is gemeten. Het blijkt dat rietstengels een positieve invloed hebben op de golfhoogte omdat voorkomen wordt dat de golven aangroeien. Bovendien draagt riet bij aan de bescherming van de oever. Tenslotte volgt een beschouwing over de schade die is ontstaan aan de oever en de kade van het Waardkanaal door het wegsnijden van rietstengels en worden aanbevelingen voor inrichting en beheer gedaan en de bijdrage van het riet hieraan.
- Datum rapport
- 1 januari 1986
- Auteur
- [projektleider P. de Ridder]; [Ministerie van Verkeer en Waterstaat], Rijkswaterstaat, Dienst Verkeerskunde, Hoofdafdeling Scheepvaart
- Uitgever
- Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Dienst Verkeerskunde (RWS, DVK).
- Annotatie
-
41 p. bijl., fig., tab. ; 30 cm notitie S83.108
- Documentnummer
- 73868