Nieuwe spoorbrug Grouw

De huidige doorvaarhoogte van de spoorbrug over het Prinses Margrietkanaal bij Grouw veroorzaakt toenemende hinder voor de scheepvaart. Door de bouw van een aquaduct in de weg Leeuwarden-Heerenveen ter hoogte van Grouw is het mogelijk geworden gebruik te maken van de brughoofden van de voormalige autoweg om zodoende de doorvaarthoogte van de spoorbrug te vergroten. Voor de nieuwe spoorbrug bij Grouw is een eerste schetsontwerp gemaakt, dat in deze notitie getoetst wordt aan de richtlijnen van de Commissie Vaarwegbeheerders (CVB). Maatgevende schepen en de doorvaartwijdte van de brug conform CVB worden behandeld. Bij de bespreking van de spoorbrug Grouw komen dimensionering van het beweegbare deel en de manoeuvreersimulaties van het Maritiem Simator Centrum Nederland (MSCN) aan de orde. Tot slot wordt een nautische beoordeling gegeven.

Datum rapport
1 januari 1995
Auteur
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV), Afdeling Scheepvaart; R.J. Dijkstra
Uitgever
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV).
Annotatie
11 p.
tab., krt.
Rapport nr. AV 45.110.G
Met lit. opg.
Onderzoek in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Directie Noord-Nederland (NN)
Documentnummer
74421