Evaluatie-onderzoek van de ophoging met AVI-bodemas in Rijksweg A15 : deelrapport 4 : vormen van verkitting
Direct bij de start van de afgraving bleek de AVI-bodemas in Rijksweg 15 in grote mate te zijn verkit in lagen, waarbij de bovenkant van een aangebrachte laag het meest verkit. De mate van verkitting is plaatselijk zeer sterk. Conusweerstanden zijn gemeten tot 70 MPa. Onderzocht is welke vormen van verkitting zjin opgetreden. Volgens de theorie zij er 3 mogelijkheden: verkitting door fysische binding, zoutvorming en mineraalnieuwvorming. Mineraalnieuwvorming bleek bij Rijksweg 15 het belangrijkste mechanisme. Niet ettringiet bleek, althans volgens de theorie, de gevormde mineraal maar CaCO3, Ca-Al-silicaten en Fe2O3 bleken de belangrijkste verkittende materialen te zijn.
- Datum rapport
- 1 januari 2002
- Auteurs
- Kolk, O. van der
- Auteur
- O. van der Kolk; Intron
- Uitgever
- Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Dienst Weg- en Waterbouwkunde (RWS, DWW).
- Annotatie
-
44 p. bijl., graf., tab Rapportnr. DWW-2002-036 (Publicatiereeks grondstoffen ; 2002/09) Rapportnr. Intron-A801470/R990387/Oko/EAI Het rapport: Evalutatie-onderzoek van de ophoging met AVI-bodemas in Rijksweg A15 bestaat uit 1 samenvattend eindrapport en de volgende 5 deelrapporten: 1. Voorstudie. 2. Milieutechnisch onderzoek. 3. Het functioneren van de zandbetonietafdichting. 4. Vormen van verkitting. 5. Effecten van verkitting bij zetting. In opdracht van: Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Dienst Weg- en Waterstaat (RWS, DWW) ISBN 9036937914 (set) ISBN 9036937965
- Documentnummer
- 237399