De ontwikkeling van een multi-modale ICT-architectuur voor goederenvervoer
Het wordt steeds noodzakelijker, maar ook complexer om verbeteringen in het goederenvervoer te realiseren. Toenemende druk van de maatschappij op het goederenvervoer en een (voorziene) groei van het goederenvervoer zijn de belangrijkste motoren van deze noodzaak tot verbetering. Vooral op het gebied van afstemming tussen partijen, zijn veel verbeteringen te realiseren. Informatie-uitwisseling is hierbij een belangrijk middel. Echter, gezien het feit dat er al veel deelsystemen bestaan en de diversiteit van de goederenvervoerwereld groot is, is van belang datéén gebruikersomgeving gerealiseerd wordt. Een architectuur is het middel bij uitstek om te komen tot een dergelijke omgeving waarin tussen partijen uit het verkeer, transport, transport logistiek en handhaving afstemming plaatsvindt. Vervolgens kunnen deelsystemen in één omgeving samenwerken en kunnen bestaande systemen worden aangepast en nieuwe systemen ontwikkeld worden zodanig dat deze passen in deze omgeving. Architectuurontwikkeling moet daarom gericht zijn op de door de maatschappij gewenste verbeteringen, van doelstellingen tot en met data en technologie. Aanbevolen wordt om deze ontwikkeling te stimuleren door toonaangevende partijen aan tafel te krijgen om een multi-modale architectuur te ontwikkelen, waarbij de opzet van bestaande architecturen als STIS (Scheepvaart Transport Informatie Services) / RIS (River Information Services) als leidraad kunnen fungeren. Het doen van experimenten waardoor bepaalde verbeteringen gerealiseerd worden en overgenomen worden door individuele bedrijfssystemen, zal de betrokkenheid bij het ontwikkelproces sterk bevorderen.