Veiligheid Nederland in Kaart : overstromingsrisico dijkring 43 Betuwe, Tieler- en Culemborgerwaarden

Dit rapport doet verslag van het onderzoek van VNK naar het beschermingsniveau van dijkring 43. De overstromingskans van dijken wordt binnen VNK met de rekenmodellen PC-Ring en MProStab bepaald. De resultaten van berekening voor dijkring 43 zijn in dit dijkringrapport beschreven. De schematisatie van de dijkring in dijkvakken en de gegevensinwinning is uitgevoerd door het waterschap Rivierenland. De berekeningen zijn uitgevoerd voor vier mechanismes, te weten: overloop/golfoverslag, opbarsten en piping, beschadiging bekleding en erosie dijklichaam en afschuiven/opdrijven. Op basis van de gegevens van het waterschap zijn soms overloop/golfoverslag, maar vooral opbarsten en piping het maatgevende mechanisme voor de dijken. Aangezien er weinig vertrouwen was in de gevonden overstromingskans bij dit laatste mechanisme, is ook de methode den Rooijen toegepast. In dat geval komen de overstromingskansen veel lager uit, en wordt het mechanisme overloop/golfoverslag meer maatgevend. Beschadiging bekleding en afschuiven/opdrijven zijn nergens maatgevend. Bij de kunstwerken zijn vooral constructief falen, maar ook niet-sluiten de maatgevende faalmechanismen.

Datum rapport
1 december 2005
Auteurs
Havinga, F., Kuijpers, J., Mols, H.
Auteur
eindred. F. Havinga (VNK); Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Dienst Weg- en Waterbouwkunde (RWS, DWW); H. Mols en J. Kuijpers; Witteveen + Bos; Grontmij
Uitgever
RWS, DWW.
Annotatie
105 p.
Bijl., ill.
Met refs.
Publicatienr. DWW-2006-033
Definitief rapport
Rapport in het kader van project Veiligheid Nederland in Kaart (VNK)
In opdracht: RWS, DWW
Documentnummer
344558