Technische Voorlichting 'Rekenen en toetsen van (bestaande) betonnen viaducten' : bundeling presentaties 19 december 2001
Bevat: Berekening scheefplaatviaduct in de nieuwe A5 met ESA PrimaWIN / S. Kaaijk, Vanaf 2003 kan verkeer op de A4 komend uit de richting Den Haag met bestemming Amsterdam West het drukke knooppunt Badhoevedorp afsnijden via een nieuwe autosnelweg (RW5). Hiervoor wordt op dit moment naast vele prefab ligger viaducten ook één scheef massief plaatviaduct gebouwd. De Bouwdienst is vanaf DO tot en met de detailfase verantwoordelijk voor het ontwerp. Omdat de kruisingshoek ter plaatse van de opleggingen erg groot is, is de bovenbouw berekend met behulp van een plaatveldmodel in ESA PrimaWIN. Daarnaast zijn ook vergelijkende berekeningen in ALP uitgevoerd. Bijzonderheden die vooral aan de orde zullen komen zijn de forse voorspanelementen, het invoeren van de voorspanbelasting, de wijze waarop momenten in scheve richting zijn omgerekend naar momenten langs de wegas en de beschouwing van splijt- en detailwapening; Controle berekening van KW 305 met behulp van ESA PrimaWin / L. de Rooy, KW 305 in het knooppunt AI0 -A1 is een krom viaduct van het kokerligger type ondersteund door enkele kolommen. Een zogenaamde "éénpoter". Het viaduct werd begin 1986 ontworpen met gebruikmaking van het programma ALP. Voor het ontwerp werd de kokerligger geschematiseerd tot een rechte ligger, echter vanwege de toch betrekkelijk kleine horizontale straal (R=130 m) werd een controle berekening uitgevoerd met het elementen-programma SUSAN/l. Pas toen 2 jaar later werd gevraagd om de vervormingen, werd geconstateerd dat bij de berekening met het elementenprogramma de dwarsvoorspanning vergeten was. Er werd besloten de berekening niet opnieuw te doen. Ca. 15 jaar later deed zich de gelegenheid voor om de berekening nog eens over te doen met gebruikmaking van ESA PrimaWin. Er wordt ingegaan op de modellering, resultaten en de vergelijking met de oude ontwerp-berekening; Oude Bruggen - Nieuwe Normen / D. Feenstra, Een studie naar de beoordeling van bestaande betonnen kunstwerken volgens de huidige voorschriften met betrekking tot de bruikbaarheidsgrenstoestand. Bij deze wijze van beoordelen kunnen twee essentiële opmerkingen worden geplaatst: 1. Te toetsen voorschriften zijn niet de voorschriften, waarop het kunstwerk destijds is ontworpen (voorschriften zijn veranderd in de tijd); 2. Te toetsen voorschriften zijn ontwerpvoorschriften en daarmee niet opgesteld voor bestaande kunstwerken. In de presentatie van deze studie komen bovengenoemde knelpunten, de gevolgen voor de te beoordelen kunstwerken alsmede mogelijke oplossingen en maatregelen welke tot doel hebben de kunstwerken in "bedrijf' te houden, aan bod; Rekenen en toetsen aan een scheef plaatveld / A. de Boer, Een scheefplaatveld wordt tot op heden afhankelijk van zijn scheefheid geschematiseerd tot een ligger- of plaat/schaalmodel. Beide schematisaties zijn daarmee gebaseerd op de stekelhypothese van Bernouilli. Het voorontwerpproces maakt steeds meer gebruik van visualisatietechnieken oftewel 3D modellen. De toets werkzaamheden bij een ontwerpbureau intern Bouwdienst zullen wellicht in de toekomst eveneens richting 3D gaan, mits de dataoverdracht van modellen, tot stand gekomen extern Bouwdienst, bij uitbesteding van werkzaamheden geregeld is. In de toekomst zal dan ook een dergelijk plaatveld geschematiseerd worden tot een 3D volumemodel. In de presentatie zal ingegaan worden op de verschillen in mogelijkheden ten aanzien van in- en uitvoer van de drie genoemde modellen.
- Datum rapport
- 19 december 2001
- Auteurs
- Boer, A. de, Feenstra, D., Kaaijk, S., Rooij, L. de
- Auteur
- Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Rijkswaterstaat Bouwdienst (RWS, BD); S. Kaaijk, L. de Rooij, D. Feenstra, A. de Boer
- Uitgever
- RWS, BD.
- Annotatie
-
[45] p.
- Documentnummer
- 316275