Naar een optimale levensduur van de personenauto : technische factfinding in het kader van het project "Levensduurverlenging Personenauto's"
De problematiek rond verlengen of verkorten van de levensduur van auto's wordt systematisch in kaart gebracht. Als doel wordt gesteld duidelijkheid te krijgen over de optimale levensduur van auto's, teneinde op grond hiervan beleid te kunnen voeren ten aanzien van het energiegebruik, materiaalgebruik en de milieubelasting van auto's. Een aantal kenmerken van het autopark in Nederland voor de periode 1990-1994 wordt beschreven. Er wordt nader ingegaan op het energiegebruik van auto's gedurende de gehele levenscyclus. Aandacht wordt besteed aan de emissies van koolmonoxide, stikstofoxiden en koolwaterstoffen en aan de mogelijkheden om deze verder terug te dringen door retrofit. De gemiddelde levensduur van auto's in Nederland wordt bepaald er worden daarvan enige determinanten vastgesteld. Aanvullend vinden vergelijkingen plaats met andere landen in Europa. Tot slot wordt een beschouwing gegeven over de resultaten van de technische factfinding en er wordt ingegaan op enige sociaal-psychologische en economische factoren in relatie tot het vraagstuk van de 'optimale levensduur van de auto'.
- Datum rapport
- 1 januari 1996
- Auteur
- Rijksuniversiteit Groningen, Interfacultaire Vakgroep Energie en Milieukunde (RUG, IVEM); H.C. Moll, K.J. Kramer
- Uitgever
- Rijksuniversiteit Groningen, IVEM.
- Annotatie
-
48 p. ill. Met lit. opg. Onderzoek in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV) Projectbegeleiding J.F.M. Besseling
- Documentnummer
- 74365